Raviurheilu on minun mielestäni ennenkaikkea haaveita. Unelmia menestyksestä ja uskoa omaan tekemiseen.
Hevosihmisiltä haaveet eivät koskaan lopu. Minun pitkäaikanen suuri haave omasta tallista toteutui kesällä 2008.
Lohkoamisen yhteydessä tallitontti sai osuvan nimen; haavemaa.


Tallissamme asuu neljä suomenhevosta, joiden kanssa touhutessa kaikki mahdollinen vapaa-aikani kuluu.

Tämä blogi pitää sisällään ajatuksiani raviurheilusta, elämästä yleensäkin ja juttua hevostemme arjesta.



14.5.2009

Kaustista kohti

Salama starttaa sunnuntai-iltana Kaustisella, ravien viimeinen lähtö, mutta lähtöpaikka on sentään oikein mukava kakkonen. Tällä viikolla onkin kaikki yritetty tehdä vain ja ainoastaan Kaustisen starttia silmällä pitäen.

Maanatai ja tiistai oli hevosilla vain tarhapäiviä, mutta keskiviikkona pakattiin taas molemmat kopotit kopin kyytiin ja suunnattiin Kaustiselle. Siellä Paavolan Juha-Matti kengitti eka Veli-Erkin "käskystä" Salamalle eteen fläppikengät. Myös Aatu sai jälleen irti polkeneen etujalan kenkänsä takasin. Enpäs ollutkaan ennen käyny tuolla Kaustisen raviradan kengityspajassa, vaikka muuten radalla joka viikko hypätäänkin. Voi valtava kuinka hienot paikat kengityspajalla oli! Kyllä siellä saa varmasti hevoset kenkään. :)

Kengityksen jälkeen Veli-Erkki hiittas ite Salaman. Lämmityksen sain sentään minä ajaa. Vellu päästeli Salamalla kaks mailin hiittiä, toisen kilpailusuuntaan ja toisen väärinpäin. Mun silmään ravi ei ollut oikein puhdasta hiljasemmassa vauhdissa, mutta näytti Salama kyllä vauhtia ottavan ihan kiitettävästi! Viidensadan metrin palan kuski painoi piiskaa lautaselle ja tamma lensi 34-vauhtia. Sillon se vasta rupeaa kunnolla juoksemaan! Ei ollu kuskilla moitteen sanaa, kehui Salaman juoksupäätä, rehellisyyttä ja ravivarmuutta. Meinas, että tamma omaa ihan oikean hevosen merkit ja nyt ollaan kengityksen puolestakin kuulemma lähellä, ettei mennä kohta kovaa. Saapa nähä, minä en oo noihin fläppikenkiin koskaan oikein päässy tykästymään, joten toivottavasti Salama nyt tekis poikkeuksen ja ensinnäkin juoksis fläpeillä kunnolla ja kovaa ja toisekseen jalat pysyis ehjänä... Toisaalta kokeiltavahan se on kaikenlaista ja ketä minä sitten uskoisin, ellen ammattitreenaria... Mutta silti, jos sunnuntain startti menee pilalle, niin syy on oltava vain ja ainoastaan uusissa kengissä. Onhan?

Aatu hölkkäili Kaustisella myöskin 10 km lenkin. Iskä kierteli sillä hetken rataa ja sitten varikolla, hiittisuoralla ja missä lie. Ja iskähän ilmotti Veli.Erkille heti kättelyssä että "en minä anna sun Aatua vielä ajaa, mutta tuota tammaa voit hiitata". Jep jep, ja Veli-Erkkiä varmaan ihan kamalasti harmitti tämä hevosjako. ;) Voi luoja...

Tänään Salamalla oli ohjelmassa 1,5 tunnin kävelylenkki ratsastaen. Oli hieno ilma ratsastella ja hevosella vaikutti kaikki olevan ihan ok. Postissa Salamalle saapui tänään lähetys Back On Track -suojia. Niin kauan oon jahkannu ja miettiny, että kannattaiskohan niitä kokeilla, oliskohan niistä apua jne, niin nyt on tammalla sitten kinnersuojat ja kaks kappaletta "tavallisia" jalkasuojia. Tiedä sitten onko noista mitään apua, mutta kovasti niitä on ainakin kehuttu, joten kokeiltavahan se minunkin ainakin on!

Minä vietän pari seuraavaa yötä töissä, joten palaillaanpas kuulumisien pariin sitten startin jälkitunnelmissa.

2 kommenttia:

  1. Minä tilasin kans keväällä BOT:n, tosin vain yhden kappaleen tavallista pintelinpatjaa ;D Paljon ei ole päässyt testaamaan, mutta tutut ainakin on kehunnu!

    Tsemppiä Kaustisille =)

    VastaaPoista
  2. Kovasti BOT-suojia on mullekin kehuttu, mutta ite oon vain tähän asti luottanu villakääreisiin ja linimentteihin. Kinnersuojat on Salamalla ollut joka yö nyt jalassa, kun sillä on kintereissä jo ihan rakenteellisista syistä vähän sanomista. Näppäriltä ja hyviltä suojat on kyllä vaikuttanu, toistaiseksi ainakin oon ollu tyytyväinen. :)

    VastaaPoista